Återblick 2012

En kommentar
 
Inspirerrad av andra sitter jag nu här och tänker tillbaka på 2012 för att göra en sammanfattning, efter en titt i kalendern för att friska upp minnet, så kan man nog sammanfatta det såhär..
 
Januari och februari var alla hästar igång efter vilan i december, vilket innebar att jag hadde tre hästar att rida pluss Neffi och hennes fölunge, numera åring då, att träna, så dagarna flöt på så att säga =)
I mitten av februari sålde jag Indra Art, hon köptes av en tjej i Finland och skall tävlas distans, skall bli spännande att se vad det blir av henne, en underbar häst som jag länge tänkt behålla, men efter noga övervägande beslutade mig för att sälja.
 

Indra och jag i Bergsåker där hon fick kliva på hästbilen för vidare transport till sin nya ägare.
 
Så i mars var jag till strömsund för HD/AD röntgen på Aùni, hon fick A på höfterna och ua på armbågarna, skönt att ha det gjort! Det blev även en tur till Mora för mej och Aùni, Lapphundsklubbens utställning på tomteland var målet, vi åkte ner kvällen innan och bodde på hotell, jag och tjejen. Utställningen gick över förväntan och Aúni fick excelent och blev BIS unghund!! så färden hemmåt gick lätt att köra! =)
Aúni blev även ögonlyst under vårvintern, även det ua.
 

Aùni Bis unghund i Mora.
 
Han även med en utställning i Sundsvall under våren för Aùni med resultatet excelent =)
 
Så i April lastade jag Mirre för en helg på vålbacken och clinic för Håkan Forsström, mycket givande och vi tränade en hel del på bla galoppombyten, vilket han har talang för och blivit riktigt duktig på!
 
Jag höll även i några westernträningar i Bräcke under vintern/våren, vilket alltid är lika roligt, förutom westernlektionerna hade vi även toleransträning, vilket var uppskattat.
 
 
 
 
Både Nefretiti och Esperance betäcktes med Mirre (Shariif Amiir) i maj och blev sedan bekräftade dräcktiga på ca 30 dygn =) så nu hoppas vi på små fölisar under våren 2013!
 
 
I Maj fick Aùni åka på utställning igen, denna gången i Timrå, arr svenska lapphundklubben, tyvärr fick hon dock bara good, pga att dommaren tyckte hon var för högbent, men men nya tag...
Aúni och jag gick även en grundkurs i spec sök på nordiska hund i maj, något helt nytt men riktigt kul!
 
Vi fick även en förfrågan om att ta emot ett besök av en svensexa under maj månad, vilket vi givetvis tackade ja till, det fick bli Nefretiti som fick ta hand om den blivande brudgummen och hon bjöd honom på en whisky barrel race som han nog sent skall glömma! ;)
 
 
Så i Juni drog vår tävlinssesång igång, äntligen!
Första tävlingen blev Midsommer western games i Härnösand, åkte dit kvällen innan och sov över på ridanläggningen, det blev väll inte riktigt som jag tänkt det.. lite struligt med arrangemanget från morgonen och sedan avbryten tävling innan klasserna var avklarade pga två insidenter på tävlingsplatsen, så jag och Mirre han bara starta i två klasser, inga topp placeringar, men han skötte sig bra och gick fint.
 
 
I Juni fick även Invidia Art lämna gården och flytta söderut till nya ägare, hon är en riktigt trevlig och härlig tjej, så det blev tomt här hemma utan henne, men hon har fått ett nytt bra hem att fortsätta utvecklas i.
 
 

Nefretiti tillsammans med sin dotter Invidia Art, ett år.
 
Så den 30 juni var det dax för årets andra tävling, uppsalaritten.
Jag, Mirre och mina groomar (Gunilla, Agneta, Julia och Emilia) åkte ner dagen innan, vi installerade Mirre i sin hyrda box och oss själva i en campingstuga, efter en trevlig kväll med god mat på campingen så blev det sedan en tidig morgon me spöregn.. men efter att både vi och Mirre ätit frukost, besiktat Mirre och det började bli dax för start, så lättade det och regnet avtog! Dagen blev sedan alldeles lagom varm, fina slingor att rida, bra arrangerat, bästa hästen och bästa groomarna och en andra plats i 50km klassen, vad mer kan man begära!! =) trötta och nöjda styrde vi sedan hemöver, det blev en lång dag innan vi var hemma igen, men vad gör väll det när det gått så bra!
 
 
Juli började med anlagsprov i viltspår med Aùni i Halån, hon skötte sig utmärkt och blev godkänd =)
 
 
I slutet av Juli bar det iväg på Rimboritten, samma härliga gäng var vi som sisst, denna gången valde vi att vara borta i tre dagar, då det blev lite väl jobbigt att åka hem samma dag som jag tävlat när man rest så pass långt.
När vi väl kommit fram så stallade vi in Mirre och fixade så han fick det bra, sedan checkade vi in på hotellet innan det bar iväg för att leta oss till en ridskola där det skulle vara genomgång av banan samt buffe för ryttare och groomar, det var mycket folk då lag SM skulle gå av stapeln under denna tävling, efteråt åkte vi förbi tävlingsområdet för att veta vart vi skulle ta vägen dagen efter.
Så var då tävlingsdagen kommen och jag ställde upp i klassen T50 (50km tävlingsklass) fina vägar och trevligt sällskap, allt flöt på och Mirre kändes fin, väl i mål slutade vi 3a, men på för oss den bästa tid vi gjort hittills 15km/h! Efteråt firades det med god mat och sömn på hotellet för att vända hem nästa dag.
 
 
 
 
Så är vi framme i Augusti och då var det dax för Jämtland Western Games med Norrlandsmästerskap!
Tävlingen var i Bräcke, härligt att slippa resa långt!
Fick med mig Bettan som allt i allo (groom, chafför, fotograf..) En otroligt välplanerad tävling med mycket funktionärer och bra flyt, en riktig toppentävling när den är som bäst! Bräcke ridklubb och WRZ är bäst!!
Tävlingarna gick bra och jag är oerhört stolt över Mirre som skötte sig mer än bra! hingst och allt som han är, men det märkte man inget av, lyhörd och följsam var han, resultatet blev följande:
Western Horsemanship C NM: 6a
Western Pleasure D: 3a
western Pleasure C NM: 7a
tyvärr blev vi diskade i båda westernriding klasserna då vi lyckades passera på fel sida om en kon i BÅDA klasserna :P tyvärr, då han gick super i övrigt! men thats life, kan inte annat än vara nöjd med en häst som går så bra, placeringarna kommer en annan gång :)
 
 
på hundsidan han jag och Aùni med både en helg med spec. sök på nordiska hund samt utställning i Svenstavik i Aug, spec sök helgen var superlyckad men utställningen blev tyvärr bara good..
 
 
1 September var det då dax för årets sissta tävling, Edsbyritten, klass T50 (50km) även denna gång.
Det blev en godkänd ritt på 3 tim och 48 min och slutade på en 2a plats =)
Tyvärr inga bilder från årets Edsbyritt, så det får bli några från året innan ;)
 
 
 
I September blev Viggo pappa till 5st fina små RR tjejer, uppfödare Malin Sjödin.
 
I Oktober påbörjade jag och Aùni vår ett åriga utbildning i special sök på Nordiska hund, tanken är att Aùni skall bli narkotikahund.
 
Det blev även en utställning i oktober för Aùni, Nordichallen Sundsvall och denna gång blev det iaf verry good :)
Har även tagit DNA prov på henne under hösten för PRA-prcd, (ärftlig ögonsjukdom) där hon konstaterades fri  A, alltså inte anlagsbärare! :)
 
Under hösten har jag fortsatt med westernlektionerna i Bräcke och vi hadde även en träff med info om Distansritt.
 
 
 
 
I December fick Mirre sin årliga vila, Jag och Aùni tränade vidare med special sök och förstås en hel del julmys, så med detta vill jag säga hej då till ett roligt 2012 och blickar nu framåt mot ett nytt spännande år med nya mål och äventyr! Gott nytt 2013! vi ses därute! =))
 
/Tina
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Pierina, Cilla, Enzo & Trolla:

skriven

Oj, vad mycket ni hann med under året! Jag fattar inte hur du hinner med hästar, hundar, ungar och hus...

Svar: Haha, undrar själv ibland :P man är nog inte riktigt som alla andra ;)
Tina